מילון מושגים טכניים

טלפון IP:

מכשיר טלפון חכם מבוסס פרוטוקול IP. הטלפון מאפשר תקשורת בין שלוחות פנימיות ומרוחקות בארגון ללא עלות (על גבי רשת האינטרנט). בין הפונקציות אשר מציע המכשיר בדרך כלל ניתן למצוא: שיחה מזוהה, יומן שיחות וניהולן, שיחות ועידה, חסימת מספרים בלתי מזוהים, שמירת אנשי קשר בזיכרון, סטטוס 'נא לא להפריע' ועוד.

מרכזיית IP (מרכזייה טלפונית):

מרכזייה המחוברת לטלפונים ולמרכזיות אחרות בחיבורי VoIP . במרכזיית IP העברת קול, וידאו וכדומה לא נעשים דרך חיבור רשת תקשורת רגילה (PSTN), אלא דרך קווי SIP Trunks) IP), כחלק מרשת  האינטרנט. תקשורת VoIP הנה חסכונית וחכמה יותר לעומת התקשורת המסורתית, וכן בעלת גמישות מרובה יותר, ולפיכך השימוש בה הולך וגדל. במקרים בהם מרכזיות מהדור הדיגיטלי לא כוללות תמיכה מובנית בחיבור לטלפונית IP, החיבור לטלפוניה נעשה דרך מתאמים חיצוניים ייעודיים.

שלוחות בענן:

עם התפתחות שירותי מחשוב וגיבוי מידע בענן, התפתחו גם שירותי מרכזייה בענן. על פי מודל זה, אין צורך במרכזיה ארגונית אלא אפשר להסתפק במכשירי טלפון IP שמחוברים למרכזיה ציבורית, המוגדרת בענן באמצעות קווי אינטרנט. התכונות והיכולות של המרכזייה מוענקות לשלוחות בענן כאילו היו מחוברות למרכזייה פיזית בארגון.

קול סנטר (Call Center):

מערכת הקול סנטר היא מערכת תפעול טלפונית המאפשרת ניהול אפקטיבי ובזמן אמת של מוקדי שירות ומכירות. בין הפונקציות שהמערכת מאפשרת: ניהול תור השיחות הממתינות, הגדרת מצב מוקדן לצורך העברת\אי העברת שיחות אליו, אפשרות להוציא נתונים סטטיסטיים עבור מוקדנים, מס' שיחות, שעות עומס ועוד…

סופטפון (Soft Phone):

יישומון (אפליקציה) המגלמת מכשיר טלפון על מסך המחשב, במקום מכשיר פיזי. דרך ממשק זה ניתן להתקשר ולקבל שיחות, וכן לנהל יומן שיחות ברמה מתקדמת. החיבור מתבצע באמצעות מערכת ראש ישירות למחשב, בחיבור מבוסס רשת.

נתב שיחות:

מענה ממוחשב המאפשר ניתובי שיחות לשלוחה המבוקשת על ידי הקשה על כפתורי החיוג, תוך כדי דו שיח דיגיטלי בין המחשב לנתב.

IVR חכם:

נתב שיחות מתקדם המאפשר התאמה אישית לדרישות הלקוח וקשר בין מערכת הטלפוניה בארגון לרשת תקשורת הנתונים. קישור זה נועד בין היתר לאפשר ללקוחות ביצוע תשלומים, בדיקת מצב חשבון ועוד פעולות דרך הטלפון.

איחוד ערוצי תקשורת:

ממשק יחיד (בדרך כלל המחשב האישי של המשתמש) המאפשר לשלוח מייל, לבצע שיחת טלפון, לצפות בווידאו, לצ'וטט ברשת ה-IM, לקרוא ולשלוח פקסים, ולשלוח הודעות SMS.

שרת פקסים: 

שרת המאפשר קבלה ושליחה של פקסים וייעודם לעובד ספציפי בארגון על פי דרישת הלקוח, לפי כתובת מייל. לדוגמה, פקסים המיועדים להנה"ח יגיעו ישירות למייל של מנהל\ת החשבונות. בתוך כך ניתן השירות fax to mail ו-mail to fax.

שירות קולבק- Callback:

שירות המאפשר ללקוח לבקש שנציג שירות יחזור אליו כשיתפנה, במקום להמתין בתור המתנה מייגעת (בשעות עומס, ובכלל). השירות מקל מאוד הן על הלקוח והן על נציגי השירות: זמן יקר של הלקוח נחסך, מוקד השירות פועל תחת פחות לחץ, וכך השירות בכללותו יעיל וטוב יותר.

ספק תקשורת אחד\יחיד:

אותו גורם המספק את כלל שירותי התקשורת לארגון: אינטרנט, מרכזייה ותקשורת נתונים.

חי"פ:

ראשי תיבות נפוצים של "חיוג ישיר פנימה". זוהי הגעה ליעד אנושי ספציפי ללא צורך במעבר דרך נתב שיחות ו\או מרכזנית (מספר ישיר).

קישור אתרים:

מאפשר שיחות בין אתרים בתוך הארגון ללא עלות, בארץ ובחו"ל.

הקצאת כתובות IP:

כתובת IP היא למעשה מספר ייחודי המשמש לזיהוי 'נקודות קצה' כגון מחשב, ואפשרית להשמה בצורה ידנית או אוטומטית. כתובות IP מחלקות את הרשת באופן היררכי ויוצרות מבנה מבוקש, על ידי הגדרת כללי ניתוב על פי דרישה ייחודית.

ציר PRI:

עורק רחב פס שמחבר את המרכזייה לרשת הציבורית ומכיל 30 ערוצים לכניסה ויציאה של שיחות.

כרטיס PRI:

מחבר בין המרכזייה לציר PRI.

מתאם אנלוגי:

 מאפשר חיבור טלפון רגיל למבוא IP.

 כרטיס אנלוגי:

כרטיס לחיבור קווים אנלוגיים או שלוחות אנלוגיות (רגילות) למרכזייה.

CTI– computer telephony integration:

מערכת CTI מבצעת אינטגרציה בין מערכת הטלפוניה בארגון למערכות המידע האחרות שפועלות בו. למשל, פעולה שמערכת הCTI מאפשרת היא קישור תוכנת ניהול הלקוחות עם מערכות טלפוניה של המוקד לשירות לקוחות.